onsdag 9 augusti 2017

Democracy Co-Creation

Jag var under våren med på Co-creating DemocracyBurning Man week hos Epicenter ( ett innovationskluster ) i Stockholm.

Det var min första kontakt med "Burning Man" konceptet blev en märklig upplevelse.

Det fanns i och för sig ett bra syfte och ambition ... men ...

- Oj vad olika och starka åsikter det finns och mycket tid spenderades att försöka övertyga varandra i att få andra att bli delaktiga att förädla en idé eller tillsammans vidareutveckla ett koncept.

Det fanns en innovationstävling med syfte att försöka främja kreativa ideér och projekt som skapar en "bättre värld" - en lång lista med punkter som är förutsättningarna som skall tas hänsyn till.

Många brinner för att skapa en bättre värld.

Men det var två aspekter som jag kände direkt påverkade innehållet:
 - 1. Deltagarna var skapligt lika i värderingar och inriktningar och var intresserade av att växa deras gemensamma del eller fokus. Det blev inte lika intressant för en person som inte tyckte samma sak eller rentav helt tvärtemot. Det fanns inget intresse att inkludera allas åsikter även olika motsatta åsikter eller värderingar.

- 2. Tanken i uppgiften var att det skulle tas hänsyn till världen i ett globalt kontext.
Men det var en hel del diskussioner som tangerade lika mycket begreppen att Globalisera, vad som är Nationellt samt förhållandet till en Stats makt. Väldigt olika uppfattningar och ibland helt motsatta i sak och målet med fokusområdet.

Vad hände i praktiken - något helt annat:

Här kände jag starkt för att förbrödra, inkludera och se en balanserad bild av alla åsikter. Jag såg fördelar både i globalisering men även i mer federativa autonoma tribes samt tom i en starkare nation med unika egenskaper utifrån identitet etc.

Jag brinner för struktur och en kärna för fokusområden som kan gälla globalt, nationellt eller i tribe sammanhang.Vi bör kunna hantera båda dimensionerna där de används olika där de lämpar sig bäst för uppgiften.

Jag vill gärna stärka egenmakten och inflytandet av varje individ och medborgare oavsett om det är globalt i ett land eller i en tribe.  Ser gärna tekniska innovationer som stärker identitet och involverar individen i beslutsfattandet.

Har även inkluderat begreppet direktdemokrati och flytande demokrati som har möjlighet att utge del av de grundkomponenter som skulle kunna användas i dessa olika områden. En ny distribuerad företeelse och ramverk som implementeras olika för olika områden.

Ser här såg mitt första anslag ut: Jag kompletterar min tidigare struktur med nya infallsvinklar.



Jag tycker fortfarande att jag hade bästa förslaget baserat på anslaget i uppgiften. Vet fortfarande inte om det var något bidrag som vann - man han inte klart - man skulle fortsätta samverka på webben - hände inte så mycket mer där - inget skapande direkt och ingen återmatning.

Jag tror fortfarande på min syn på struktur behövs och behövs för att göra världen till en bättre plats.

Fördjupar det mer i detalj i nästa blog.


IBM Datapower - in Archimate

Datapower